Skip links

CityLegends bestaat bijna 3 jaar: een terugblik op de samenwerking.

Wat begon als een studentenproject bij InnoBeweegLab is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf met de ambitie om heel Europa, en vervolgens de rest van de wereld te gaan veroveren. De app CityLegends zorgt ervoor dat de community van de urban scene elkaar weet te vinden en uit te dagen. Jimmy Hermans, C.E.O. van CityLegends, hoopt met zijn app door te kunnen groeien als marktleider binnen de EU. “Met ons all-in one concept zijn we wel uniek, we hebben meerdere onderdelen en meerdere urban disciplines in onze app.”

Van studentenproject naar startup bedrijf
Als projectmanager bij InnoBeweegLab begeleidde Jimmy een student met het idee voor een platform wat initieel bedoeld was om jongeren naar buiten te laten gaan met challenges op Google Maps. Dit idee werd voorgelegd bij skateboarders, wat leidde tot enthousiaste reacties. Zij zouden zo plekken in de stad kunnen ‘veroveren’ of ‘posten’. Ook freerunners, steppers, breakdancers en BMX’ers zijn betrokken geraakt en zo is het idee ontstaan om de app te richten op de urban scene. Vanuit Metropool Regio Eindhoven (MRE) heeft CityLegends een onderzoeksubsidie ontvangen om te experimenteren met het platform, waardoor het balletje is gaan rollen. Er kwamen steeds meer berichten van gemeenten die geïnteresseerd waren in de inzichten die uit de app gegenereerd kon worden. Hiermee worden strategische en operationele inzichten bedoeld waarmee gemeenten een betere invulling kunnen geven aan de openbare ruimte, jeugdactivatie programma’s kunnen meten en buurtsportcoaches gerichter kunnen inzetten.

CityLegends op eigen benen
Door het groeien van het platform en het ontvangen van subsidies is er na enige tijd besloten om CityLegends op eigen benen te laten staan. Voordat dit plaats kon vinden is er eerst samen met InnoBeweegLab onderzocht of er een markt was voor het platform en of de bijbehorende app haalbaar zou zijn. Dit werd gedaan met een klein team en een klein budget. Na het vinden van investeerders heeft CityLegends een eigen team kunnen bouwen met eigen programmeurs voor de app. “Zonder de hulp van InnoBeweegLab was dit never nooit gelukt” aldus Jimmy, “dan was het proces gewoon doodgebloed.” InnoBeweegLab bracht niet alleen de gebruikerskant in kaart, maar zorgde ook voor ondersteuning aan de businesskant en dat er bijvoorbeeld via subsidies een financiering was om te overleven.

InnoBeweegLab heeft de ontwikkeling van CityLegends vanaf begin af aan mogen begeleiden. Jimmy noemt dan ook dat zij veel hebben opgestoken van InnoBeweegLab. “Onderzoek, validatie en positionering. Eigenlijk zijn we van een leuk idee naar een product en start-up bedrijf gegaan.”

“Er wordt door InnoBeweegLab verder gekeken dan de opdracht”
CityLegends werkt nog steeds samen met InnoBeweegLab. Soms worden er samen projecten en subsidietrajecten ondernomen. Hierbij is CityLegends vaak de enthousiaste bedenker en InnoBeweegLab de ‘factchecker’. Ook wordt er eens per kwartaal samen gezeten en gespard over van alles en nog wat. InnoBeweegLab zorgt daarbij voor een objectieve blik en adviserende rol op strategisch vlak.

Wat Jimmy het meest is bijgebleven van de samenwerking met InnoBeweegLab is dat er verder wordt gekeken dan de opdracht. “Er wordt niet alleen onderzoek gedaan, maar ook  wordt er zakelijk en strategisch nagedacht over jouw plan.” Daarbij geldt dat InnoBeweegLab altijd heeft gezorgd voor een realistische kijk op het hele plaatje. Op de vraag of Jimmy InnoBeweegLab zou aanbevelen bij andere bedrijven of gemeenten luidt dan ook het antwoord: “Absoluut!”

Toekomstdoelen
De nieuwe versie van app voor het platform is in het voorjaar van 2022 gelanceerd. “Nu moeten we het echt waar gaan maken.” Het doel van CityLegends is om 50.000 installaties van de app te hebben en om tevreden gebruikers te creëren die terugkeren naar de app. CityLegends wil verder groeien om uiteindelijk marktleider binnen de EU te worden. Doordat de app zich focust op meerdere disciplines en meerdere onderdelen omvat, is CityLegends uniek ten opzichte van concurrenten zoals ‘Loke’ en ‘Braille Skate’. De app zorgt ervoor dat gebruikers zichzelf en anderen uitdagen. Urban atleten en artiesten kunnen zo plekken in de stad ontdekken en veroveren, net zoals CityLegends de Urban Scene gaat veroveren.

Meer weten over CityLegends? Bezoek de website! Heb jij ook een leuk idee en na dit verhaal de vraag of wij je kunnen helpen om dit te realiseren?

Neem contact op!
Chat openen
Hallo! 👋 Heb je een vraag of kunnen we je ergens mee helpen? Stuur ons gerust een berichtje via WhatsApp!