Skip links

Active Esports Championships in Drunen van start!

Jongeren sportief motiveren met het lichaam als gamecontroller

Jongeren tussen de 12 en 17 jaar zijn doorgaans actief met games, maar komen lichamelijk vaak nog weinig in beweging. De uitdrukking “een gezonde geest in een gezond lichaam” gaat al sinds de oudheid op. Active Esports Arena (AEA) en InnoBeweegLab hebben met steun van het BrabantSport Fonds een uniek programma ontwikkeld om jongeren meer plezier te laten ervaren in sportief bewegen. Het doel is om jongeren bewust te laten worden van het belang van regelmatig sporten. Om het programma in de praktijk uit te rollen is er begin 2023 een samenwerking met Stichting de Schroef en het d’Oultremont College uit Drunen aangegaan. Stichting de Schroef zet interactief bewegen en gamen als middel in bij jongeren. Door op deze manier in te spelen op de belevingswereld van jongeren willen zij bewegen stimuleren en de jongeren mogelijkheden bieden om persoonlijke vaardigheden te ontwikkelen. De innovatieve Active Esports Championships past daar perfect bij. 

Zo’n 200 leerlingen uit diverse leerjaren van het d’Oultremont College uit Drunen hebben het geluk mee te mogen doen aan dit project. In de Active Esports Arena (AEA) kunnen deelnemers zich vrij bewegen in een virtuele omgeving (virtual reality) met hun eigen lichaam als controller. Je hoeft dus geen knoppencombinaties te leren, maar je kunt meteen rennend, rollend en springend punten verzamelen. 

In de AEA spelen 4 deelnemers in teams van 2 tegen elkaar. Ze worstelen zich door tien op sport gebaseerde uitdagingen, waarbij er steeds zo snel mogelijk zo veel mogelijk punten behaald moeten worden. Het is een videogame waar je echt middenin zit.  

“Als school vinden we het belangrijk om ook de buitenwereld te betrekken in ons onderwijs”, vertelt de directeur van het d’Oultremont College Paul Jankowski. “Door deelname aan de Active Esports Championships bieden we onze leerlingen de mogelijkheid om hun vaardigheden in verschillende Esports te ontwikkelen en te verbeteren. Het is een geweldige plek voor leerlingen om samen te werken, te communiceren en te strijden in een competitieve omgeving. We geloven dat de arena een belangrijke rol speelt in de persoonlijke groei van onze leerlingen en we zijn trots dat we deze unieke ervaring kunnen aanbieden. Daarnaast hopen we hierdoor leerlingen te inspireren om ook bij een sportclub in onze gemeente lid te worden.” 

Aan het eind van de eerste gaming sessies krijgen alle deelnemers een persoonlijk beweegadvies van de buurtsportcoaches van Stichting de Schroef. Dit advies is gebaseerd op individuele scores, vaardigheden voor de games, eigen interesses en het beweegaanbod. De jongeren kunnen zelf kiezen uit een breed aanbod van gratis beweegactiviteiten en proeflessen zoals padel, fitness, squash, volleybal, tafeltennis, basketbal, judo, kickboksen, urban dance en yoga om hun vaardigheden te trainen. Er zijn verschillende beweegaanbieders uit de gemeente betrokken bij het project. 

In maart komen alle deelnemers nog een keer terug om te strijden in de Active Esports Arena. Met hun verbeterde beweegvaardigheden uit de proeflessen kunnen ze nog meer punten scoren. De beste deelnemers strijden uiteindelijk tegen elkaar in de finale. 

Meer weten over het project?