Skip links

Terugblik Active Esports Arena

Terugblik Active Esports Arena: je lichaam als gamecontroller 

Nadat PWXR al sinds 2016 aan het sleutelen was aan een technologie waarbij je het lichaam als gamecontroller gebruikt in de Active Esports Arena, wilde zij in 2022 samen met het BrabantSport Fonds scholieren met een bewegingsachterstand stimuleren om te gaan sporten. Een project waarvoor InnoBeweegLab werd ingeschakeld. Samen met de eigenaar van PWXR, Peter Kortenhoeven, blikken we terug op het innovatieve project. 

Aanleiding
Peter kende InnoBeweegLab voorafgaand aan het project al vanuit het netwerk: “We hebben samen in allerlei consortia gezeten. Onze locatie zit ook in Eindhoven dus dan kom je elkaar al snel tegen, natuurlijk.” De aanleiding om InnoBeweegLab in te schakelen was volgens Peter hoofdzakelijk om via data te valideren of aannames klopten. “We hebben InnoBeweegLab ingeschakeld om metingen te verrichten en te onderzoeken wat voor effect ons product heeft op kinderen. Als je als bedrijf enkel een serie aannames hebt dat de game die je maakt aanzet tot beweging en de mindset van de gebruikers verandert, dan is dat niet voldoende van waarde. Als een onafhankelijke partij, zoals InnoBeweegLab, daar een analyse overheen weet te zetten dan helpt dat ons énorm in het verder uitdenken van het project naar een programma.” 

Over het project
Het project werd mede mogelijk gemaakt door het BrabantSport Fonds en stichting de Schroef. Samen met PWXR heeft InnoBeweegLab een scholencompetitie opgezet waarbij exergaming centraal stond. In totaal zijn er twee pilots gedaan, Peter licht toe: “Het project begon op onze toenmalige permanente locatie in Eindhoven. Maar na de eerste pilotsessie zagen we dat het voor de scholencompetitie lastig was om scholieren op de locatie te krijgen en de technologie dus mobiel moest zijn. InnoBeweegLab zorgde voor een school waar we op locatie mochten staan.” 

De tweede pilot werd vervolgens uitgevoerd op het d’Oultremont College in Drunen. In totaal hebben er tijdens de twee pilots 415 middelbare scholieren deelgenomen aan de competitie in de Active Esports Arena. Tussen de wedstrijden door werden de scholieren gestimuleerd om bij het lokale sportaanbod te gaan trainen om hun vaardigheden te ontwikkelen voor deze games.

Resultaten
Het project leverde volgens Peter waardevolle inzichten op waardoor de technologie ook doorontwikkeld kon worden. “Vanuit de feedback van de leraren, verkregen door InnoBeweegLab, merkten we bijvoorbeeld dat het aantrekken van de pakken ontzettend tijdintensief was. We hebben ruim een half jaar gewerkt om dat aan te passen, en nu werkt het systeem ook zonder pakken. Het traject liet ook zien dat de technologie goedkoper moet gaan worden om toegankelijk te zijn.”  

Naast deze praktische inzichten werd ook de gewenste data validatie verkregen; de interventie liet met name interessante resultaten zien bij scholieren die niet voldeden aan de nationale norm voor gezond bewegen (NNGB). Maar liefst 36% van de scholieren die niet aan de NNGB voldeden, zouden het leuk vinden als Active Esports een officiële sport werd. Zij zouden het dan ook als sport gaan beoefenen. Bovendien is 20% van de scholieren die niet aan de NNGB voldeden, beweging leuker gaan vinden door de interventie. 

Samenwerking met InnoBeweegLab
“Wat ik fantastisch vond was hoe proactief InnoBeweegLab binnen het project was, en in dit geval projectmanager Lars van Raaij. Hierdoor werd er een heel stuk zorg uit handen genomen. Lars zette het project op, bewaakte de grote lijn, bracht de juiste mensen bijeen, nam de leiding in het opzetten van een flow waarin surveys werden afgenomen en zorgde voor een vertaalslag vanuit ons jargon naar gemeenten, fondsen, scholen maar ook naar stichtingen toe.” Peter voegt daaraan toe: “Als je met een vraagstuk zit waarbij je een stukje innovatieve technologie bewezen wilt krijgen en daarvoor onderbouwing nodig hebt, ongeacht wat het is, én als je ondergedompeld wilt worden in een relevant netwerk dan is InnoBeweegLab een hele goede en meedenkende partner.” 

Vooruitkijkend
PWXR heeft sinds kort plaats genomen in het groeifonds: GiveMe5 (more years to life). “Binnen dit consortium, waar ook InnoBeweegLab in zit, gaan we kijken of we op verschillende locaties in heel Nederland te spelen kunnen zijn. Hierdoor ontstaat er een programma dat tegelijkertijd als vliegwiel kan dienen om een vraag en bewustzijn bij jongeren te creëren. Ook gaan we onderzoeken welke technologie de potentie heeft om over de tijd heen toegankelijker te worden”, aldus Peter. 

Heb jij een innovatief product dat je naar de markt wil brengen en wat extra ondersteuning kan gebruiken? Of wil jij deze vernieuwende scholencompetitie die aanzet tot beweging ook op jouw school? Neem dan contact met ons op! 

Contact met ons Over het project